Home EuropaWłochy Morski szlak najpiękniejszych plaż Sardynii – Cala Luna, Cala Mariolu, Cala Goloritze

Luty 11, 2015

Dzień 6

Kolejny dzień mieliśmy spędzić na poznawaniu uroków Parku Narodowego Zatoki Orosei i Gór Gennargentu. Jeżeli ktoś zainteresowany jest odwiedzeniem tego miejsca i jego największych atrakcji, czyli przepięknych plaż ma do wyboru co najmniej dwie opcje. Pierwsza to piesze szlaki przez góry w kierunku plaż, drugi nieco łatwiejszy i gwarantujący szybszą możliwość zwiedzenia wybrzeża – wynajęcie łodzi. Ja bardzo lubię chodzić po górach, niestety zdecydował czas – po prostu przy wynajęciu łódki opłyniemy całe wybrzeże – przy szlaku pieszym odwiedzilibyśmy może 1 czy 2 plaże.

W celu wynajęcia łódki udaliśmy się do miejscowości Cala Gonone. Łódki stały się tutaj tak popularne, że obecnie kurort nazywany jest żartobliwie przez Sardyńczyków Cala Gommone, czyli „zatoka gumowych łódek”.b (85)

b (86)Łodzią można opłynąć wybrzeże na dwa sposoby. Pierwszy to rejs wycieczkowy, przy 1-2 osobach opłaca się zdecydowanie bardziej, nie mamy natomiast takiej wolności jak przy opcji drugiej – czyli wynajęcia na własność łodzi. Bardziej niż łódź przypomina to ponton z silnikiem motorowym.

Płynąc z Cala Gonone w kierunku najpiękniejszej zdecydowanie plaży Cala Goloritze po drodze odwiedzić możemy takie miejsca jak plaże:  Cala Cartoe, Cala Osala, Marina Orosei, Cala Fuili, Cala Luna, Cala Sisine, Cala Biriola, Cala Mariolu oraz jaskinie: Blue Marino i Grotta del Fico.

Naszą łódkę wypożyczyliśmy w najtańszej znalezionej w porcie firmie- Blumarine. Zarezerwowaliśmy ją dzień wcześniej wracając z kanionu Su Goroppu. Koszt tej przyjemności na cały dzień w godzinach od 8:00 do 16.30 wynosi 180€ + paliwo według zużycia. U nas był to koszt dodatkowych 50 euro za całą łódź. Dzieląc koszt na 4 osoby na głowę przypadło po 57,5 euro.

Co z osobami, które nie mają bladego pojęcia o kierowaniu łodzią? Nie macie się czym przejmować, to był mój pierwszy raz z prowadzeniem jakiegokolwiek wodnego pojazdu. W porcie, przed wypłynięciem dostajemy krótką instrukcję obsługi pontonu od młodego chłopaka, który ledwo co mówił po angielsku. W końcu przerzucił się na język włoski, ubarwiając to silnym gestykulowaniem i płyniemy… Po wypłynięciu z portu na otwarte morze zaczynam uczyć się kontrolować ponton.b (67)

b (80)Z czasem wszystko staje się dziecinnie proste, do momentu w którym musimy zrzucić kotwicę. Nie wiem czy nasza jest uszkodzona, czy może zbyt lekka, ale ponton jakby nie bardzo chce jej słuchać i odpływa co jakiś czas o kilka metrów.b (69)

b (70)

b (71)

b (72)

b (78)

b (79)

b (84)Nasz morski szlak prowadzi wzdłuż: Cala Luna (25 minut), Cala Sisine (30 minut), Cala Biriola (40 minut), La Picina Di Venere (40 minut), Cala Mariolu (45 minut), Cala dei Gabbiani (50 minut), Cala Goloritze (60 minut). Po drodze mijamy wiele grot oraz jaskinię Blue Marino.

Wreszcie dopływamy do miejsca, które dla mnie przynajmniej było największą atrakcją tego rejsu czyli słynnej Cala Goloritze. Cumujemy tutaj nasz ponton i oddajemy się wodnym uciechom. Skoki do wody, snorkeling  z rybkami, pływanie między morzem innych łódek.b (73)

b (74)

b (75)W drodze powrotnej odwiedzamy jeszcze jedną malowniczą zatokę Costa di Baunei- wstęp na plażę to 1€ od osoby.

Tutaj niestety mieliśmy największy problem z zakotwiczeniem pontonu, po dłuższym czasie wreszcie się udaje i możemy korzystać z uroków plaży, gdyby nie te tłumy ludzi, można byłoby poczuć się niczym Robinson Crusoe.b (81)

b (82)

b (83)

b (76)

b (77)

Zobacz także

2 komentarze

Agnieszka Marzec 27, 2017 - 9:54 am

Hejka 🙂

Wybieram się pod koniec sierpnia na Sardynie, bedziemy mieszkać niedaleko Alghero więc dość długo będziemy jechać do Cala Gonone i muszę wszystko jakoś czasowo ogarnąć 🙂 wiele się od Ciebie dowiedziałam, mam jednak dodatkowe pytania 🙂 Czy trzeba rezerwować ponton czy można jakiś z marszu wynająć, o której godzinie wypłyneliście? czy te czasy poniżej to jest czas dopłynięcia? Jak długo wracaliście z Cala Goloritze?

Pozdrawiam
Agnieszka

Szymon Marzec 30, 2017 - 6:34 am

Hej 🙂 Problemu na miejscu nie powinno być żadnego. My w środku sezonu bez problemu zalatwiliśmy wolny ponton na kolejny dzień, jednak widzieliśmy jak ludzie przed nami wypożyczali na już bez wcześniejszych rezerwacji. Na miejscu byliśmy około 9, jedyny problem może stanowić fakt, że z tego co pamiętam wypożyczalnie nie są czynne zbyt długo. Nie ważne czy lódkę dostaniemy o 8 czy 13 musimy ją zwrócić do 17:30, więc im wcześniej będziecie na miejscu tym lepiej. Co do czasów to tak, są to czasy dopłynięcia – oczywiście wszystko plus minus, my z masą cumowań, snorkelingiem, skakaniem do wody, zdjeciami, wizytą na jednej z plaż i długim postoju przy Goloritze bez problemu zdążylismy wszystko opłynąć i nawet zwróciliśmy lódź przed czasem. Dokładnego czasu niestety nie podam bo w drodze powrotnej zatrzymaliśmy sie tez na 1,5 godzinne plazowanie na jednej z plaż. Ogólnie jedyne o co powinnas sie martwić to jakies nakrycie głowy, bo słońce na otwartym morzu, bez mozliwości schowania sie chociaż na chwilkę do cienia daje na prawdę w kość. Wszystko jest bardzo blisko siebie i o czas nawet będąc na miejscu myślę po godzinie 9, na spokojnie i z czasem wolnym w każdym z wymienionych miejsc spokojnie zdążysz:) Życzę udanego wyjazdu i pozdrawiam 🙂