Strona Główna San Marino San Marino – najstarsza republika świata

San Marino – najstarsza republika świata

Wrzesień 18, 2016

Mając na Bucket List odwiedzenie wszystkich państw w Europie, podczas podróży po północnej części Włoch, nie mogliśmy odpuścić odwiedzin w San Marino – trzeciego od końca pod względem wielkości kraju w Europie. Państwo o powierzchni 61,2 km² – dla porównania: Warszawa 517 km², Katowice 164,7 km². Kraj, który w Polsce słynie głównie z fatalnej drużyny narodowej w piłce nożnej, w której gra tylko 2 profesjonalnych piłkarzy – obaj występują w lidze włoskiej, odpowiednio na czwartym i piątym poziomie rozgrywkowym. To właściwie wszystko co wiedzieliśmy o San Marino przed przybyciem tutaj.

Dojeżdżając do malutkiego państewka od strony Bolonii trafiamy na niezły widok na wzgórze, na którym położone jest San Marino. Wystarczyło zaparkować przed salonem samochodowym, przeskoczyć 4 pasy drogi, a następnie wspiąć się na skarpę i naszym oczom ukazuje się panorama państwa.

Na Monte Titano dostać można się na kilka sposobów. Pod same zamki prowadzi droga, a na szczycie znajduje się kilka stosunkowo niedrogich parkingów – 1,5 euro za godzinę. Drugą, dość popularną wśród turystów opcją jest kolejka linowa o długości 1,5 kilometra. Bilety można zakupić w kasie przy dolnej stacji kolejki w cenie 2,80 w jedną stronę i 4,5 euro w dwie strony. My zdecydowaliśmy się na wjazd samochodem i zostawienie samochodu na parkingu przy Drugiej Wieży. Nie żałujemy tej decyzji, ponieważ widoki z góry są fantastyczne i nie brakowało nam przejażdżki kolejką.

Główne trakcje turystyczne republiki znajdziemy na wzgórzu Monte Titano. Jest to najwyższy szczyt San Marino, o wysokości  739 metrów nad poziomem morza, należącym do pasma Apeninów. Obowiązkowe moim zdaniem do zobaczenia miejsca to przede wszystkim trzy słynne wieże.

Pierwszą z nich jest wieża zamkowa La Rocca o Guaita nazywana również Prima Torre, czyli Pierwsza Wieża. Twierdza zbudowana została w XI wieku, a swój obecny kształt zawdzięcza przebudowie mającej miejsce w XV wieku. Wieża postawiona jest bezpośrednio na skałach bez fundamentów. Obecnie zabytek jest odrestaurowany i udostępniony dla turystów.

Na terenie Zamku Guaita zobaczyć można również kapliczkę pod wezwaniem św. Barbary, jednak moim zdaniem najlepsze w tym miejscu są przepiękne panoramy z licznych tarasów widokowych położonych w okolicach murów.

San Marino   najstarsza republika świataSan Marino   najstarsza republika świataSan Marino   najstarsza republika świataSan Marino   najstarsza republika świata

Moim zdaniem zdecydowanie największą atrakcją San Marino, jest pokonanie trasy z Zamku La Rocca o Guaita w kierunku Zamku La Cesta o Fratta. Podczas takiego spaceru możemy podziwiać piękne panoramy obu zamków. Na początek obracamy się za siebie i oglądamy  Zamek Guaita.

San Marino   najstarsza republika świata

Idąc dalej zbliżamy się do drugiego i moim zdaniem ładniejszego zamku Castillo La Cesta o Fratta, inaczej zwanego Seconda Torre czyli Druga Wieża. Historia twierdzy sięga starożytności, mieściła się tu bowiem rzymska strażnica. Pierwsze dokumenty historyczne, zawierające informacje na temat budowli pochodzą z XIII wieku. Obecnie ściany budynku są domem dla Muzeum Starej Broni powstałym w 1956 roku.

Po zwiedzeniu największych atrakcji, czyli wież na Monte Titano przyszedł czas na krótki spacer po starówce. Większość budynków została wykonana z kamienia, a uliczki są bardzo wąskie.

San Marino   najstarsza republika świata

Po kilku minutach dochodzimy do Piazza della Liberta, na którym podziwiać możemy Statuę Wolności. Głównym budynkiem placu jest wzniesiony w XIV wieku Palazzo Pubblico czyli Ratusz Miejski, będący siedzibą rządu Republiki. W pałacu znajduje się 60- osobowa Sala Rad, Sala Głosowań, a także Sala Zgromadzeń.

W niedalekiej odległości od placu z ratuszem miejskim znajdziemy wzniesioną w 1838 roku, w stylu neoklasycystycznym Bazylikę świętego Maryna – legendarnego założyciela, a także patrona San Marino. W Bazylice znajdują się jego relikwie. Według historii św. Maryn w czasie prześladowań religijnych uciekł na Górę Tytana, gdzie założył swoją pustelnię a następnie wzniósł Kościół św. Piotra, który przylega do obecnej bazyliki z jej prawej strony.

Na zwiedzanie San Marino poświęciliśmy zaledwie 3,5 godziny, jednak zdążyliśmy w tym czasie na spokojnie pospacerować po Monte Titano, zobaczyć starówkę, podziwiać przepiękne widoki i odwiedzić jeden z licznych sklepów w poszukiwaniu wina i czekolady. San Marino uważane jest również za jedno z lepszych miejsc do robienia zakupów ze względu na to, że republika jest strefą wolnocłową.

Podsumowując – San Marino nas oczarowało. Urzekło swoim klimatem, zamkami położonymi na szczycie Monte Titano, a przede wszystkim pięknymi widokami z tarasów na okolice. Malutka Republika zdecydowanie jest warta odwiedzenia i naszym zdaniem bije na głowę kilka dużo bardziej popularnych (przereklamowanych) wśród turystów miast w regionie.