Home Włochy Siena – spokojne miasto w cieniu Florencji

Siena – spokojne miasto w cieniu Florencji

Październik 6, 2016

Siena – jedno z ważniejszych pod względem turystycznym miast Toskanii. Przez lata miejscowość toczyła walkę z Florencją, wywołaną chęcią dominacji w regionie. Na przełomie XII i XIII wieku miasto było jednym z najbogatszych w Europie, a swoją pozycję zawdzięczało wysoko rozwiniętej bankowości. Konflikt z rywalem został napędzony przez pojedynek pomiędzy cesarstwem a papiestwem, gdyż miasta opowiedziały się za przeciwnymi stronami. Dodatkowo Siena została osłabiona epidemią dżumy z 1348 roku. Czarna Śmierć zabiła 2/3 populacji miasta, co doprowadziło do jej gospodarczego upadku. Od tego czasu stoi ono w cieniu wielkiej Florencji – nawet pod względem turystycznym, stolica Toskanii jest znacznie bardziej doceniona od niewielkiej Sieny.

Z San Marino w kierunku Sieny wyjechaliśmy w okolicy południa, a do przejechania mieliśmy nieco ponad 3 godziny drogi. Na zwiedzenie miasta przeznaczyliśmy tylko jedno popołudnie, więc trzeba było się spieszyć. Najszybsza trasa wiedzie przez malownicze okolice – na zdjęciu poniżej Lago di Montedoglio.
Siena (1)

Jako, że naszym środkiem transportu jest samochód, musimy go gdzieś zaparkować. Przed przyjazdem warto zdać sobie sprawę z faktu, że Siena to pierwsze miasto w Europie, które wprowadziło zakaz poruszania się samochodom w obrębie centrum. Zakaz ten obowiązuje od 1966 roku, aż do teraz. My wybraliśmy parking Il Duomo.  Adres parkingu to: – Via del Nuovo Asilo – Piani n.5 – Posti auto n. 228. Cena za godzinę postoju to kwota rzędu 2 euro.

Po wejściu do historycznego centrum miasta poczuliśmy się jakbyśmy przyjechali w zupełnie inne miejsce. Gdzie się podziali wszyscy mieszkańcy i goście miasta? Na ulicach pusto i spokojnie, zupełnie nie tego spodziewaliśmy się po jednym z głównych punktów na turystycznej mapie Toskanii. Wielki plus dla Sieny za to, że tutaj rzeczywiście można poczuć ducha zabytkowego miasta, bez nadmiernej ilości  turystów.

Pierwszych ludzi spotkaliśmy po półgodzinnym spacerze, po dotarciu na Piazza del Duomo, gdzie zobaczyć możemy Katedrę Matki Boskiej Wniebowziętej w Sienie – głównej i najpiękniejszej atrakcji miasta.

Katedra powstała w XIII wieku robi niesamowite wrażenie już z zewnątrz. To co możemy zobaczyć w środku powoduje, że zapominamy o pięknie świątyni z zewnątrz i zachwycamy się jej wnętrzem. Muszę przyznać, że jest to jeden z najpiękniejszych kościołów jakie w życiu widziałem. Katedra w Sienie wykończona jest białym i czarnym marmurem a a jej kolorystyka została zaczerpnięta bezpośrednio z herbu miasta. Kościół w zamierzeniu miał stać się największą chrześcijańską świątynią na świecie, jednak te plany pokrzyżowane zostały przez epidemię dżumy.

We wnętrzach katedry podziwiać możemy między innymi przepiękną kopułę, kryptę, baptysterium z chrzcielnicą autorstwa między innymi słynnego Donatello, na mnie osobiście największe wrażenie wywarła jednak Biblioteka Piccolomini.

Siena (10) Siena (11) Siena (18) Siena (20) Siena (48) Siena (50) Siena (53) Siena (58) Siena (59) Siena (60) Siena (63) Siena (65) Siena (67) Siena (68)

Po zwiedzeniu katedry przyszedł czas na podziwianie miasta z góry. Tuż obok świątyni znajdziemy słynną Panorama del Facciatone. Punkt widokowy, który miał być jedną ze ścian fasady nowej, większej katedry. Budowa została jednak przerwana ze względu na problemy finansowe.

Bilety wstępu do wszystkich zabytków związanych ze świątynią, możemy kupić w jednym miejscu. W kasie płacimy 12 euro, w tej cenie możemy wejść do kościoła, baptysterium, krypty czy biblioteki. Możemy zwiedzić również budynek opery i wejść na punkt widokowy.

Kolejka do wejścia była przeogromna. Na szczycie przebywać może określona liczba osób i to tylko przez 5 minut. Mimo ograniczenia ilości ludzi na tarasie panuje straszny tłok. Dodatkowo obsługa cały czas nas pospiesza, przez co nie mamy czasu na cieszenie się wspaniałym widokiem na miasto i okolice. Zamiast tego zajmujemy się walką z innymi turystami o jak najlepsze miejsce do zrobienia pamiątkowych zdjęć.

Siena (45) Siena (42) Siena (41) Siena (32) Siena (31) Siena (29) Siena (25)

Wieczór postanowiliśmy spędzić na Piazza del Campo – czyli centralnym placu miasta. Rynek jest owalny, otoczony średniowiecznymi kamienicami, dodatkowo jest pochyły. Zaprojektowany został w ten sposób, w celu spływania wody w jedno konkretne miejsce.

Głównym budynkiem placu jest Palazzo Pubblico – pałac ukończony w 1310 roku. Na początku pełnił funkcję siedziby władz miasta, a obecnie jest miejscem, w którym możemy lepiej poznać historię Sieny. Museo Civico oferuje zwiedzającym obrazy, dokumenty, a także szkice poświęcone rozwojowi miasta. W 1348 roku ukończono budowę wieży przyległej do pałacu. Torre del Mangia ma 102 metry wysokości, a na jej szczyt prowadzą 503 stopnie.

Co ciekawe w czasie naszej wizyty w Sienie trafiliśmy na specjalną akcję- na pałac zamontowana została specjalna ozdoba, która miała na celu sprawienie, że budynek będzie się uśmiechał. Sprawcą całego zamieszania był francuski artysta Clet Abraham, a wszystko było częścią większej akcji prowadzonej przez miasto- ‚Siena Contemporanea’ – czyli Siena Współczesna.

Rynek jest bardzo przyjemny w odbiorze, a my z chęcią spędziliśmy kilkadziesiąt minut po prostu siedząc na ziemi chłonąc atmosferę średniowiecznych zabudowań. Siena pełna jest średniowiecznych budynków, które największe wrażenie wywołują na nas wieczorem, dodatkowo możemy zobaczyć tu jedną z najpiękniejszych świątyni chrześcijańskich na świecie. Tych kilka powodów plus fakt, że po mieście nie spodziewaliśmy się wielkich rzeczy, spowodowały, że Siena pozytywnie nas zaskoczyła.

Siena (72) Siena (76) Siena (97) Siena (98) Siena (111) Siena (117) Siena (118) Siena (120)