Strona Główna EuropaCzechy Skalne miasto Adrspach

Listopad 12, 2015

Adrspach- skalne miasto położone w masywie Sudetów, fragment Gór Stołowych, leżący w pobliżu miejscowości Teplice nad Metuji, oraz wsi Adrspach. Idealny przykład na to,  że żeby spędzić weekend w ciekawym miejscu, wcale nie musimy pokonywać setek kilometrów samolotem.

Do tego urokliwego miejsca z Wrocławia dojechać można w niecałe 2 godziny, z Katowic w 3,5. Warto.

Naszą bazą wypadową stał się Broumov. Przy wyborze noclegu kierowaliśmy się ceną, a także odległością od głównej atrakcji regionu, czyli Skalnego Miasta. Według map, do przejechania mieliśmy zaledwie 20 km, jednak jak się później okazało, w związku z remontem drogi, musieliśmy nadłożyć pewnie 2 razy tyle.

O Broumovie nie napiszę nic, bo po prostu się nie da. Mały ryneczek, 3 knajpy na krzyż, zamykane o 20. Przyjechaliśmy tutaj akurat w dzień finału Superpucharu Europy, trochę czasu spędziliśmy na poszukiwaniu baru sportowego,  w którym mógłbym zobaczyć mecz, wreszcie jest! … ale zamknęli go o 17…  Pierwszą połowę meczu udało mi się zobaczyć w restauracji na uboczu centrum, a o 22 zostaliśmy kulturalnie wyproszeni- zamykamy. Jeżeli ktoś szuka bazy noclegowej, w kontekście gastronomii, pubów, klubów czy dyskotek- Broumov odpada. My mieszkaliśmy w domku, totalnie na uboczu wszystkiego, z widokiem na pola i las. Ale po to tutaj przyjechaliśmy- żeby trochę odpocząć.

Kolejnego dnia, po perypetiach z objazdami dojeżdżamy do bram Skalnego Miasta Adrspach. Na początek kilka informacji praktycznych:

– Park czynny jest codziennie w godzinach od 8 do 18

– Tuż przy kasach biletowych znajduje się kilka parkingów- cena to 70 koron za samochód na cały dzień

– Bilet wstępu dla osoby dorosłej to koszt 70 koron, dla studentów za okazaniem legitymacji 35, dzieci do lat 3 wchodzą za darmo. Można ze sobą zabrać czworonoga, za dodatkową opłatą 10 koron.

Skalne miasto Adrspach

Po przejściu przez bramy parku, dostajemy się w bajkowe miejsce, labirynt ścieżek prowadzący wzdłuż strumyków, obok wodospadów, przez las, aż po główną atrakcję tego miejsca-  formacje skalne. Niektóre po prostu skały, inne przypominające coś konkretnego. Czasem na pierwszy rzut oka widzimy podobieństwo, czasami trzeba się trochę wysilić, żeby móc zrozumieć porównanie.

Skalne miasto Adrspach Teraz przed nami Fotel Karkonosza.   Skalne miasto Adrspach

Skalne miasto Adrspach   Teraz przed nami jedno z kilku miejsc, które wyjątkowo powalają swoim urokiem. Mamy za sobą już Skalne Przedmieście. Przechodząc przez Gotycką Bramę wkraczamy w prawdziwe skalne miasto.

Skalne miasto Adrspach

Spacer między wysokimi skałami- sięgającymi 40 metrów wysokości, wąską ścieżką- czasami maksymalnie pół metra wywołuje niemałe wrażenie. Ścieżka nosi nazwę Długiego Korytarza.

Dochodzimy do kolejnego miejsca, godnego uwagi- czyli Słoniowego Rynku. Tutaj nie mam żadnego problemu ze znalezieniem owego słonia. Mam nadzieję, że na zdjęciu łatwo go znajdziecie.

Teraz przed nami Wieża Elżbiety.

Diabelski Most.

Szlak często prowadzi przez las. Ogólnie do przejścia jest około 3,5 kilometra. W żadnym punkcie trasy, nie musieliśmy się bóg wie jak wspinać, czasami trzeba było pokonać kilka schodów, ogólnie osoby bez znajomości swoich możliwości górskich wędrówek, nie powinny mieć żadnego problemu.

Tutaj skała przypominająca mordkę lwiątka.

Skalne miasto Adrspach

Dochodzimy do jednego z dwóch wodospadów w parku.  Ten widoczny na zdjęciu nosi nazwę Małego Wodospadu. Niestety ten większy mimo sporych ulew dnia poprzedniego ledwo ciekł…

Kolejnym ciekawym miejscem na trasie wokół skalnego miasta jest punkt widokowy Wielka Panorama- z widokiem na skałę o nazwie Korona Świętego Wacława.

Na koniec wracamy do początkowego punktu trasy, gdzie chcieliśmy popływać łódką. Można to zrobić na Jeziorze w miejscu Wyrobiska Dawnej Piaskowni. Niestety nas od tego pomysłu odstraszyła burza.. Musieliśmy szybko uciekać do jakiegoś suchego miejsca, z pomocą przyszła restauracja tuż przy wejściu do parku. Szkoda- bo koszt tej przyjemności jest naprawdę niewielki- 50 koron za wynajęcie łodzi.

Skalne miasto Adrspach

Cały szlak zależnie od tempa chodzenia, ilości przerw, a także ilości pstrykanych fotek powinien zająć od godziny do czterech. Można dodatkowo obejść jezioro dokoła, czy popływać po nim łódką, można także przespacerować się aż do Teplic, by podziwiać tamtą część skalnych formacji, nam niestety nie dopisała pogoda.

Podsumowując, zostaliśmy tym miejscem oczarowani. Z pewnością każdemu kto będzie nas pytał o jakieś godne polecenia miejsce na spędzenie kilku dni, bez wahania polecimy Skalne Miasto Adrspach.