Strona Główna EuropaPolska Kraków- miasto królów Polski

Kraków- miasto królów Polski

Listopad 18, 2014

Promocja sieci hotelowej Ibis, oferująca pokoje w hotelach w całej Polsce za 39 zł zachęciła do poważnego zastanowienia się nad wyjazdem w Polskę na weekend. Z racji tego, że mieszkam na południu, wybór padł na Kraków.

Pogoda dopisała. Przez 3 dni pobytu świeciło słońce i jak na końcówkę złotej polskiej jesieni było względnie ciepło. Pierwszy wieczór postanowiłem spędzić na Starym Rynku w Krakowie, który szczególnie nocą ma w sobie coś takiego, że chce się tam ciągle wracać.

Drugiego dnia budzi nas piękne słońce. Zbieramy się jak najszybciej, żeby w pełni wykorzystać dzień. Zwiedzanie Krakowa zaczynamy od Barbakanu, czyli najbardziej na północ wysuniętej części fortyfikacji miejskich, wybudowaną w XV wieku.

Kraków  miasto królów Polski

Żeby dostać się w okolice rynku przechodzimy przez Bramę Floriańską czyli średniowieczną bramą basztową, która stanowi pozostałość po dawnych murach miejskich.

Tuż za bramą odbijamy w lewo i spacerujemy w kierunku Teatru im. Juliusza Słowackiego. Budynek teatru wzniesiono w latach 1891-1893 na miejscu wyburzonego w 1892 kościoła Ducha Świętego. Budynek jest utrzymany w stylu eklektycznym z przewagą neobaroku.

Następnie przechodzimy na Stary  Rynek. W centralnej części rynku mieści się budynek handlowy – Sukiennice. Budowę rozpoczęto w  1344 roku. Obecnie znajduje się tutaj pasaż z pamiątkami.

Kraków  miasto królów Polski

Przed Sukiennicami stoi 10-metrowy posąg Adama Mickiewicza, odsłonięty w roku 1898.

Po drugiej stronie sukiennic tuż obok Wieży Ratuszowej znajdziemy sporej wielkości rzeźbę Igora Mitoraja – „Eros Bendato” .  Odlana z brązu rzeźba cieszy się dużą popularnością wśród turystów. Można wejść do środka i wyjrzeć na zewnątrz przez oczodół.

Kolejną wielką atrakcją Rynku Głównego w Krakowie jest Kościół Mariacki. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych zabytków Polski. Z wieży Kościoła każdego dnia można usłyszeć hejnał. Wstęp darmowy, jeśli idziemy na modlitwę.

Kraków  miasto królów Polski

Po zwiedzeniu Kościoła Mariackiego przechodzimy w kierunku Małego Rynku, mijając po drodze dom, w którym mieszkał Stanisław Wyspiański. Następnie przeszliśmy się w kierunku ulicy Grodzkiej, na której znajduje się Kościół św. Piotra i Pawła oraz Kościół św. Andrzeja.

Po zwiedzeniu wnętrz kościołów, przechodzimy przez ulicę Kanonicza. Podobno znajdują się tutaj najładniejsze Kamienice w Krakowie, na mnie jednak nie zrobiły dużego wrażenia i spokojnie mógłbym sobie odpuścić wizytę na tej ulicy.

Przed nami największa atrakcja i bez wątpienia najpopularniejsze miejsce w Krakowie- Zamek Królewski na Wawelu. Siedziba Królów Polski, miejsce ich koronacji, a także twierdza obronna położona na Wzgórzu Wawelskim.

Dalej przeszliśmy na Dziedziniec Zamkowy.

Tuż pod Wawelem znajduje się jaskinia- siedziba legendarnego Smoka Wawelskiego. U wylotu smoczej jamy obecnie znajduje się pomnik, który jest wielką atrakcją szczególnie dla tych najmłodszych.

Kraków  miasto królów Polski

Zamek Królewski na Wawelu położony jest bezpośrednio nad Wisłą. Z Bulwarów Wiślanych mamy jeden z piękniejszych widoków na Wawel. Pogoda dopisuje, piękne jesienne kolory dodatkowo cieszą oko.

Jako, że jestem fanem punktów widokowych, nie mogłem odpuścić sobie przyjemności lotu balonem przy Bulwarach Wiślanych. Nie jest to typowy przelot balonem nad Krakowem, a raczej platforma widokowa, która w zależności od warunków pogodowych unosi się na wysokość od 150 do 180 metrów. Więcej informacji o atrakcji znajdziecie na stronie http://www.hiflyer.pl/
Bardzo ciekawe przeżycia, widoki z góry niesamowite, a bilety wcale nie takie drogie.

Ostatnim zabytkiem, jaki odwiedziliśmy tego dnia jest kompleks sakralny, potocznie nazywany Kościołem na Skałce. Oficjalna nazwa to Kościół św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika.Po „locie” naładowani pozytywną energią udaliśmy się w kierunku Kościoła św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Do kościoła przylega klasztor paulinów. W podziemiach Kościoła znajduje się grobowiec, gdzie pochowany został Czesław Miłosz. Miejsce to, możemy odwiedzić uiszczając drobną opłatę 2 zł.

Po całym dniu intensywnego zwiedzania Krakowa, nasze żołądki zaczęły domagać się czegoś do zjedzenia. Przed przyjazdem sporo naczytaliśmy i nasłuchaliśmy się pozytywnych opinii na temat Zapiekanek z Okrąglaka na Kaziemierzu. Wg. internetu najlepszym wyborem były zapiekanki „u Endziora” Potwierdzam dobre opinie, niebo w gębie. Warto jednak nastawić się na kilkanaście minut czekania w kolejce.Kraków  miasto królów Polski