Home EuropaPolska Krakowski Kazimierz, Kopiec, Zakrzówek, Wawel nocą

Krakowski Kazimierz, Kopiec, Zakrzówek, Wawel nocą

Grudzień 5, 2014

Ostatni dzień w Krakowie poświęciliśmy na zwiedzenie miejsc oddalonych od centrum. Na początek wybraliśmy się na Kazimierz- czyli historyczną, żydowską dzielnicę miasta.Na początek odwiedzamy Nowy Cmentarz Żydowski. Nekropolia założona została w 1800 roku, w czasie wojny Niemcy sporą część nagrobków sprzedali. Na szczęście po zakończonej wojnie udało się sporą część sprowadzić z powrotem. W roku 1957 cmentarz został odrestaurowany i uporządkowany. W 1999 roku cmentarz oraz dom przedpogrzebowy zostały wpisane do rejestru zabytków. Każdy mężczyzna chcący zwiedzić to miejsce, przed wejściem na cmentarz musi założyć jarmułkę- te są do pobrania tuż za bramą wejściową. Wstęp jest darmowy, jednak można ofiarować jałmużnę. Jeżeli ktoś z Was jest zainteresowany zwyczajami pochówkowymi żydów zapraszam na tę stronę internetową.

Po zwiedzeniu Nowego Cmentarza, przyszedł czas na odwiedzenie Synagogi Remuh, pochodzącej z XVI wieku. Klasyczny przykład żydowskiej architektury i sztuki sakralnej. Wstęp na teren obiektu kosztuje 5zł.

Idąc dalej przed siebie trafimy na ul. Szeroką, na której podziwiać możemy stare szyldy żydowskich sklepów. Obecnie w budynku mieści się restauracja.

Spacerujemy teraz w kierunku Placu Wolnica – czyli fragmentu rynku z czasów gdy jeszcze Kazimierz był odrębnym miastem. Przy placu mieści się Ratusz kazimierski – obecnie przekształcony w Muzeum Etnograficzne. Na zdjęciu poniżej widać również Kościół Bożego Ciała.

Po drodze do samochodu, mijamy drugą z czynnych synagog Kazimierza – synagogę Tempel.

Po zwiedzeniu krakowskiego Kazimierza, chcieliśmy zobaczyć jeszcze raz miasto z punktu widokowego. Popularnymi punktami widokowymi w Krakowie są kopce- my zdecydowaliśmy się na Kopiec Krakusa – inaczej nazywany też Kopcem Kraka. Kopiec ma 16 metrów wysokości, jednak nie sugerujcie się tym, ponieważ został usypany na  wapiennym wzniesieniu- Wzgórzu Lasoty (271 m n.p.m.)

Kopiec sam w sobie jest atrakcją, a do tego rozpościera się z niego piękna panorama miasta.

Wieczór postanowiliśmy spędzić odpoczywając i spacerując nad Zalewem Zakrzówek. Jest to zalew powstały w 1990 roku, w wyniku zalania starego kamieniołomu wapienia. Niestety  w miejscu tym panuje absolutny zakaz kąpieli, sporo osób zginęło tutaj w wyniku utonięcia. Kilka osób jednak nic sobie nie robi ani z zakazu ani temperatury i pomimo połowy listopada, korzystają z kąpieli.

Na koniec dnia chcieliśmy zobaczyć jeszcze Wawel nocą. Udaliśmy się ponownie na Bulwary Wiślane, żeby podziwiać to miejsce.